Duel: Spor o hodnocení maturit. Umí sloh v češtině lépe oznámkovat stát, nebo učitel ze školy?

Maturanti mají za sebou první část státní zkoušky. Ve středu necelých sedmdesát tisíc studentů psalo slohovou práci z češtiny. Vybrat si mohli ze šesti zadání. Stejně jako loni se i letos slohy hodnotí centrálně. A stejně jako v předešlém roce to budí emoce.

Zatímco Ministerstvo školství tvrdí, že tak zajistí objektivnější přístup, někteří učitelé mají k systému značné výhrady. Podle nich není úplně jasné, na základě jakých kritérií se práce vlastně známkují, a žáci podle nich nemají na sloh ani dostatek času.

Je tedy maturitní zkouška pod taktovkou státu dostatečně průhledná? Nebo je anonymní centrální hodnocení tím nejlepším řešením?

Téma dnešního Duelu. Diskutovali v něm mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Veronika Valíková a Jiří Zíka, ředitel organizace Cermat, která zkoušky připravuje.

Po kritice z minulosti omezilo letos ministerstvo seznam zadání, ze kterých si maturanti mohou vybírat, z deseti na šest.

Kantoři i studenti mají řadu výhrad i k samotnému centrálnímu hodnocení. Nelíbí se jim zejména posuzování slohových útvarů. Podle ministerstva je ale tento způsob známkování objektivnější, než když to dělali učitelé přímo ve školách.


Video je součástí článku na odkazu zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spor-o-hodnoceni-maturit-umi-sloh-v-cestine-lepe-oznamkovat-stat-nebo-ucitel-ze-skoly-45282?autoplay=1